Dichter(s) bij de Waal – Einde van stadsdichterschap

1 oktober 2010 § Een reactie plaatsen

Op 4 oktober zal in de Klif in Nijmegen-Noord de onthulling zijn van het laatste stadsgedicht dat ik schreef als Stadsdichter van Nijmegen. Het project Dichter(s) aan de Waal is een initiatief van ArtHouse Lux in samenwerking met Josine Schuilenburg en Nike Martens.

Voor 217 leerlingen uit groep 7,8 en de 1e klas van de middelbare school schreef ik een gedicht met precies 217 tekens. Elke letter van het gedicht is op een t-shirt gedrukt en door middel van workshops hebben alle leerlingen zelf een gedicht geschreven bij hun letter. Elk gedicht staat op de achterkant van een t-shirt. Fotografe Nike Martens legde alle leerlingen vast met hun letter en hun gedicht. Deze foto’s vormen een tentoonstelling die zal meereizen met de waslijn met gedichten.

Deze t-shirts vormen namelijk samen een enorme waslijn in Cultureel Centrum de Klif en is de onthulling van mijn laatste stadsgedicht. De waslijn zal een week blijven hangen en zal vervolgens nog een week in De Ster te zien zijn. De opening wordt gedaan door wethouder Beerten van Kunst en Cultuur en zal plaatsvinden vanaf 14.00 uur.

Met dit gedicht komt een einde aan mijn tweejarig Stadsdichterschap. Een tijd waarin ik een bijzonder kijkje onder de stad heb gekregen en veel kanten van deze stad en haar bewoners heb gezien. Een waslijst met momenten, plekken en mensen die ik zal koesteren. Dank daarvoor. Vooraf had ik me voorgenomen om elk gedicht op een andere manier in de stad zichtbaar te krijgen, om mensen te verrassen met een gedicht op een onverwachte plek. Om met een gedicht aandacht te kunnen schenken aan dat wat meer aandacht verdient, of een andere kijk. Ik hoop dat dat gelukt is.

Omroep Nijmegen maakte een item hierover. Klik hier om dat item te bekijken. Vanaf 9.44 minuten begint het stuk over Dichters aan de Waal.

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Dichter(s) bij de Waal – Einde van stadsdichterschap voor Jaap Robben.

Meta

