Recensies

’s Nachts verdwijnt de wereld

2016-01-21 14.34.32‘Robben schrijft nonchalant, zo lijkt het. Maar zijn ritmische regels worden door nauwelijks opvallend rijm losjes bijeengehouden. En die lichte, melancholische pen kan onverwacht diep snijden.’ – Trouw

Het universele karakter, het vermogen om tot de verbeelding van lezers van alle leeftijden te spreken, is bewijs voor Robbens kunde. Robbens gedichten bezitten een zeldzame tederheid. Ze lijken op het eerste gezicht luchtig, doordat hij met een haast kinderlijke onbevangenheid zijn onderwerpen benadert, maar ze resoneren nog lang door.’ 8weekly

‘Man, man, man wat een snoeptrommel gaat er dit voorjaar toch open. (…) Een bijna louterend geheel.’ –Esquire

Birk

Omslag Birk

Nederlandse Boekhandelsprijs 2015

Dioraphte Literatour Publieksprijs 2015

ANV Debutantenprijs 2015

‘Robben takes chances with his depiction of the erratic Dora’s frustration and her dangerous threat to her son as he matures. There are no concessions to sympathy, although in het unhinged demands she is shockingly, if unacceptably. human. This is a bold, tender and ambivalent narrative, raw and disturbing, with moments of painful beauty.’ (Eileen Battersby) – The Irish Times

‘Vanaf zin één is duidelijk hoe goed debutant Jaap Robben schrijft: ‘In mijn tong jeukten mieren, mijn voeten waren zwaar.’ Zijn kinderlijk eenvoudige, maar zeer suggestieve zinnen maken dat Birk zo kaal en tegelijk onheilszwanger is als het eiland waarop het zich afspeelt.’ ***** (Thomas de Veen) NRC NEXT

‘Een klein meesterwerk’ (Esmee Langereis) Harpers Bazaar

‘Een overrompelend romandebuut. Overrompelend omdat Robben niet aanhaakt bij het moderne jongemensenleven, zoals veel schrijvers van zijn generatie doen, maar een universeel verhaal vertelt over verstikkende liefde. Overrompelend ook vanwege de geserreerde, beeldende stijl van afgemeten, korte zinnen waarin meer gezegd wordt dan er staat. (…) Robben is feilloos in de beschrijving van de binnenwereld van een kind. (…) Als beklemmend verhaal over te vroeg verloren onschuld kan Birk zich meten met Niccolo Ammaniti’s Ik ben niet bang en Ian McEwans De cementen tuin.’ – ***** (Joukje Akveld) Het Parool

‘Vanaf de eerste bladzijde zet hij Mikael’s binnenwereld scherp neer, met eenvoudige woorden, onbevangen observaties, maar zeer doeltreffend.’ ‘Op het eerste gezicht geen grootse verwikkelingen, en de vertelling is traditioneel opgebouwd. Toch schreef Robben met deze gegevens een roman die je langzaam de keel snoert.’  **** (Persis Bekkering) de Volkskrant

‘Een veelbelovend romancier is opgestaan.’ – **** (Annick Vandorpe) – De Morgen

‘Weergaloos’ ‘Het is een mooi verhaal, licht in al zijn zwaarheid, geschreven in een heldere, krachtige stijl.’ (Annet de Jong) Telegraaf

‘Een coming-of-age roman waarin Robben verdriet, elementen en eilandgevoel op een fenomenale manier laat samensmelten.*****  (Annet de Jong) – Telegraaf

‘Robbens heldere zinnen en invoelend taalgebruik lezen als goede poezie: ritmisch, klankvol en indringend.’ ‘Robben is op zijn sterkst als hij met ingetogen dialogen de relatie tussen Mikael en zijn moeder of – in flashbacks-  met Birk beschrijft. Of wanneer hij de stilten het werk laat doen en de lezer bij de lurven grijpt met wat juist niet gedrukt staat.’ ‘Ondanks al deze ernst geeft Robbens beeldende taal het verhaal lucht. De combinatie met zijn sobere vertelstijl maakt van Birk een aangrijpend debuut, opgetekend in prachtige grijstinten.’ ****(Lieke van den Krommenacker) Dagblad van het Noorden

‘Een prachtige roman over rouw, berouw en eenzaamheid, die uitblinkt in verfijning.’ (Diana Chin-a-Fat) Algemeen Dagblad

‘Met Birk maakt Jaap Robben zijn literaire debuut. En hoe!’ (…) ‘Dat Jaap Robben mooie zinnen kan schrijven, wisten we al. (…) Maar dat hij, als alle grenzen van de taal die door kinderen begrepen kan worden wegvalt, zo weet te raken met een fascinerend verhaal over verstikkende liefde, mag luid worden geroepen. Een aanwinst.’ (Marjon Kok) **** Wegener Dagbladen

‘Zo weinig compassie als de buurman toont, zo groot is Robbens inlevingsvermogen in de hoofdpersoon.’ Algemeen Dagblad

‘Knap verwoordt Robben de vervreemding tussen het kind en de moeder en de ontwrichting van hun relatie.’ ‘Aangrijpend is hun eenzaamheid. Weerzinwekkend is de manier waarop moeder Dora daarmee omgaat.’ (…) ‘Robben laat in een sobere, beeldende, poëtische stijl zien hoe moeder en zoon niet met en niet zonder elkaar kunnen leven en elkaar gevangen houden.’ Nederlands Dagblad

‘Als een verkenning van ongemakkelijke intimiteit is Birk zeer geslaagd. (…) Stilistisch gezien permitteert Robben zich weinig frivoliteit of woestheid; een echte Robben-zin valt er zo een-twee-drie nog niet uit  het boek te halen.’ *** (Sebastiaan Kort) NRC Handelsblad

‘Robben is een tovenaar met taal. Op elke bladzijde vind je zinnetjes van slechts zes of zeven woorden die zich in je hoofd omvormen tot kleine, artistieke, haarscherpe filmpjes. Birk is een waar genot om te lezen, maar geen boek voor mensen die van veel intrige houden. BOEK

‘De grote kracht van Birk zit ‘m in dat tonen zonder inbreken, in het exacte beschrijven. De nauwkeurigheid waarmee Jaap Robben de dingen waarneemt — en die ook in zijn beste gedichten zit — hypnotiseert bijna.’ Leeswolf

‘Boeken die je in beklemming achterlaten, sla ik liever over. Maar wat zou ik dan veel literaire schoonheid mislopen! Lees Birk. (…) Ontroerend klein, schaamteloos wanhopig en soms zo gemeen: ondanks de heftige materie bestaat Birk uit zorgvuldig gekozen woorden. Ingetogen, in sobere taal doorboort het zonder omwegen je hart.(Danielle van der Wekken)ZiN Magazine

‘Met Birk schreef hij zichzelf regelrecht naar de sterren van de literatuur. Niet hoogdravend, maar klein, zo schreef hij een groots debuut over schuld & troost. Puur & licht. Een verhaal als een gedicht.’ (Janneke Siebelink) Boekenredactie Bol.com

‘De beste roman van een jonge Nederlandse schrijver van dit jaar. Laat dat ‘jonge’ trouwens maar weg.’ (Guus Bauer) Tzum

‘Prachtig, poëtisch, eenzaam, gruwelijk. En ook nog eens heel mooi opgeschreven, daar gaat het uiteindelijk om.’ (Petra Possel)  Kunststof Radio 1

‘Je hebt van die boeken die je niet kunt wegleggen, maar die je tegelijkertijd zo langzaam mogelijk wilt lezen, want anders heb je ze te snel uit. Birk van Jaap Robben, is zo’n boek.’ (Tinny Fischer) Boekenbijlage.nl

‘Een aangrijpend verhaal, geschreven in korte stukjes en korte zinnen en dat geeft veel vaart aan de vertelling.’ **** (Aafke Koole) 8weekly

‘Een debuut wat mij zeer heeft weten te verrassen en het verdient om door een groot publiek gelezen te worden.’ – **** (Linda de Reus) Boekreviews

‘Birk is een ervaring. Het is als in het pikdonker naar een film kijken op een groot scherm en met een koptelefoon op: je hoort of ziet niets anders. Je leeft mee, je walgt, je voelt een beetje blijdschap en heel veel verdriet. Je wordt erdoor overspoeld, en eens begonnen is er geen ontsnappen meer aan. De intense dialogen, krachtige sfeerbeschrijvingen en haast poëtische beelden (niet voor niks is de schrijver ook een dichter) maken van Birk een prachtig, krachtig verhaal dat onder je huid kruipt, en daar ook lange tijd zal blijven zitten.’ **** (Evelien Roels) Cutting Edge

‘Een hard, confronterend boek, maar tegelijkertijd van een uitzonderlijke schoonheid door de vorm waarin Robben het gegoten heeft.’ – Na de Lunch

een prachtige en krachtige roman over de ontwrichting van een gezin. (…) Robbens proza is prachtig en beeldend en deze schoonheid ligt er niet aan dat het verhaal speelt op een klein eiland. Onder zijn woorden schittert de flora van de mens, de verwarrende gevoelens waarmee een jongen klaar moet zien te komen. (…) Robben beschrijft eenvoudige handelingen, die zoveel teweeg brengen. Ook bij de lezer. Een prachtig boek.Hotel Boekenlust

‘een uitgebalanceerd debuut. Jaap Robbens stijl is eenvoudig, de gebeurtenissen die hij beschrijft zijn klein en daardoor des te indringender. Robben heeft een beklemmend boek geschreven over een moeder die haar zoon gevangen houdt en een jongen die (nog) niet wereldwijs genoeg is om zich daaraan te onttrekken.’ (Noor van der Heijden) Passionate
.
‘Nu eens een jonge schrijver die voor zijn romandebuut Birk niet gekozen heeft voor een ‘indringend tijdsbeeld’ inclusief alle moderne toeters en bellen, een soort social media literatureluur, maar voor het kleine verhaal verteld op een sobere, indringende manier. Verfrissend, ja, groots, mag je wel zeggen.’ (…) ‘Birk past in de traditie van de beste ‘Hollandse’ romans zoals De buitenstaander, Sneeuweieren en Boven is het stil.’ (Guus Bauer) – Literatuurplein.nl
.
‘Een ontroerende roman. Jaap Robben schrijft met heldere en beheerste pen en het verhaal is doorspekt van mooie beelden.’ – Hollands Glorie
‘Uren in bed liggen met Birk van schrijver Jaap Robben bevredigde meer dan een denkbeeldige neukpartij met een in de stad opgeduikeld grietje’ – Hugo Borst
‘Ik hou meer van proza waarbij tijd en plaats en verteller een strak geheel vormen zodat de lezer het verhaal op een organische en natuurlijke manier tot zich krijgt.’ – Jan van Mersbergen
‘Geweldig boek. Erg goed gedaan.’ Özcan Akyol
‘Een voltreffer’ Marcel Rozer – de Gelderlander
‘Ik hou van de sobere taal waarin Robben schrijft. Iedere zin staat bol van spanning.‘ – Maartje Wortel – VOGUE
‘Ik kon niet stoppen met lezen. Je wil weten wat hen bezielt. Dat was best lang geleden. Er liggen nogal wat stapels half gelezen boeken op mijn bureau.’ Elke Geurts
 –
‘Een van de mooiste boeken die ik dit jaar las.Peter Zantingh
‘Een verscheurend mooi boek.’ – Maud Vanhauwaert
 –
‘Jaap Robben is een aanwinst voor de Nederlandstalige literatuur’(*****) Art Rooijackers – ECI
(…) een bijzondere leeservaring, vanwege de gelaagdheid waardoor je er veel kanten mee uit kan. Maar vooral ook vanwege de stille momenten waarop het verhaal ontroert.’ JaapLeest.nl
.
‘De taal is even open en helder als de zee die zich aan alle kanten uitstrekt tot aan de horizon. Tijdens het lezen proef je bijna het zout op je tong en voel je de wind door je haren.’ **** (Tim van Gerven) Recensieweb
.

Josephina

josephinaEen  juweel  van een boek,  intiem  en  liefde-vol’ – Trouw

‘Jaap Robben schreef een prachtige tekst over het leven, over hoe oma’s ook ooit jong geweest zijn. Over hoe ze soms plotseling dingen vergeten en de dingen niet meer noemen zoals ze heten. En over hoe ze soms plotsklaps beginnen te huilen.’ – De Morgen

‘Een hartverwarmend voorleesboek’ – Dagblad van het Noorden

‘Dit boek staat zo tjokvol mooie zinnetjes dat ik ze bijna allemaal wel zou willen citeren.’ – Jaapleest.nl

‘Er zijn meer prentenboeken over dit thema, maar zelden zijn ze zo mooi geschreven als dit zowel poëtische alsook nuchter-grappige verhaal van Jaap Robben. Zelden zijn ze ook zo mooi getekend. Merel Eyckerman omlijst alles met bloei’ (…)‘Dat alles bij elkaar maakt dat je het prentenboek uiteen zou willen halen en elke bladzijde los zou willen ophangen. Dit boek is een pracht.’ – Edward van de Vendel

‘Een boek met een warm hart. Een aanrader.’ – Pluizuit (Eric Vanthillo)

‘Zowel tekstueel als qua illustraties durft De Eenhoorn het aan talenten aan te trekken die niet altijd ‘binnen de lijntjes’ kleuren. Dat levert soms onbegrijpelijke en veel te zware boeken op, maar ook talloze juweeltjes. In die laatste categorie valt ‘Josephina’.’**** Noordhollands Dagblad (Hanneke van den Berg)

‘Aangrijpend, indrukwekkend en vertederend’ CooleSuggesties.nl

‘Een gevoelig en hartverwarmend boek dat troost en warmte biedt, zonder een spoor van sentimentaliteit. Bijzonder knap!’ – Leesplezier.net

‘Een ontroerend boekje over dementie. In eenvoudige en poëtische woorden maakt hij duidelijk wat de onverbiddelijke tijd met mensen doet.’ – KerkNet – Rita Ghesquiere

Botjes

Als iemand ooit mijn botjes vindt

‘Niet alleen de aard van het beestje en de humor maken de fantastische wezens onvergetelijk, maar ook de poëtische taal waarin ze tot leven worden gewekt. Sommige regels bijten zich in je vast door verrassende, klankrijke combinaties’ Poëziekrant – Jan van Coillie ‘Deze bundel schuimt’ **** NRC Boeken ”Vergeten woorden herrijzen in dit prachtboek vol lachwekkende tekeningen.’ – J/M

‘Jaap Robben heeft een ongemeen knap staaltje van kinderpoëzie afgeleverd.’ ‘Robben geeft twintig ‘vermiste’ woorden een nieuw leven als fantasiebeest en viert hun bestaan met aanstekelijk welluidende verzen. De toon is speels tot hilarisch, maar nu en dan komt de dichter ook verrassend weemoedig uit de hoek.’ ‘Warm aanbevolen.’ – De Morgen

‘Illustrator Benjamin Leroy (…) is  op dreef.  Hij tekent  de  Vijst  als een vliegend, peervormig  wezen met  voelsprieten,  die  een groen  condensspoor  achterlaat. Hilarisch! Hoewel de meeste verzinsels  grappig  zijn,  be-speelt  Robben  een  breed  register  aan  emoties. De gedichten  gaan  over  dood,  hemel,  gewoon zijn  en eenzaamheid,  zoals  het ontroerende ‘Cajoleer’  Trouw

‘Een boek met grappige gedichten, die goed zijn voor een glimlach’ de Volkskrant

‘Een ode aan de taal’  NBD Biblion

‘Flauwe aliteraties, clichématige beelden en een haperend ritme ontsieren de gedichten’ Leeswelp

‘Wie geen idee heeft wat baffetoen betekent, wordt prachtig op weg geholpen door Leroy. Wie het wel weet, boft dubbel.’  Het Parool

‘De gedichten dragen titels die een oprechte liefde voor de Nederlandse taal verraden. Als vanzelf wordt daarmee de gebbetjes van Joke van Leeuwen, de nonsenspoëzie van Shel Silverstein en de Blauwbilgorgel van Buddingh‘ in herinnering geroepen’ Dagblad van het Noorden

‘Het mooie is dat jij als lezer ook een onderzoeker wordt en zoals alle onderzoekers, vervuld wordt van een groot verlangen om te weten. Al lezende voel je dat je erachter móet komen wat al die woorden vroeger betekenden.’ Leesfeest

‘Een feest’ De Gelderlander

‘Het geheel levert een prachtige originele dichtbundel op. Als iemand ooit mijn botjes vindt is een klein boekje boordevol grote avonturen.’ – Kinderboekenpraatjes.nl

‘Poëzie saai, moeilijk, nodeloos ingewikkeld? Nou, lees dan eens iets van Jaap Robben en Benjamin Leroy. Zij spelen en jongleren met taal zonder dat de lezer ooit de draad hoeft kwijt te raken. Toch is hun werk niet simpel, plat of banaal. Heerlijke leeftijdsloze gedichten.’ – GPD Dagbladen

‘Wat een prachtig boek. Leuk om met kinderen uit een klas aan de slag te gaan. Zo leer je kinderen spelenderwijs hoe leuk boeken zijn.’ – Boekenwurm-en-Pleeg.nl

‘Jaap Robben en Benjamin Leroy maakten al eerder samen creatieve hoogstandjes voor kinderen. Voeg dit nieuwste boek daar maar snel aan toe.’ OudersOnline

‘Hij versifieert een verhaaltje, daar komt het grosso modo op neer. Er gebeuren geen spectaculaire dingen en hij doet niets om de taal eens flink op te schudden. Bekijk je poëzie als een technische aangelegenheid, dan is dit een basic gemaakt gedicht. Zelfs het rijm is tamelijk gewoon, net als het beest dat zichzelf beschrijft. Toch ken ik weinig gedichten die me bij eerste lezing zo hebben ontroerd. De Kwukel – een fictief beest, gebaseerd op een bestaand Nederlands woord, waarvan ik niet weet wat het betekent, is namelijk een heel suf en toch zelfverzekerd beest. Een onweerstaanbare combinatie.’ (…) ‘ik hoop stiekem dat Robben nog een hele rij van deze klassieke gedichten zal schrijven’- De Contrabas

‘Bij Uitgeverij De Geus komen niet véél kinderboeken uit. Maar als ze er verschijnen, zijn ze goed. Niet in het minst omdat ze vaak van Robben & Leroy zijn. (…) de derde samenwerking van dit wonderduo. Een heerlijk boek, en door de opzet en de samenwerking net even weer bijzonderder dan andere dichtbundels. Zeer boertig boek van deze twee snaphanen.’- Edward van de Vendel

‘De tekeningen van Benjamin Leroy, in potlood en waterverf, zijn werkelijk heerlijk: grappig, ontroerend soms, speels. Doordat er veel lichte kleuren zijn gebruikt, maken de tekeningen vaak een wat vrolijke indruk, ook als ze dat eigenlijk niet zijn. De aterling is bijvoorbeeld een naar dier dat zelfs het gedicht op die bladzijde probeert te bederven. Maar door het kleurgebruik schrikt het getekende dier niet af.’ ‘De gedichten zijn goed te begrijpen en houden toch iets geheimzinnigs’ KCG

‘Als je dan het boek openslaat en de dierenbotten ziet, weet je genoeg. Een eerste glimlach op mijn gezicht, en er zouden er nog veel volgen.’ – Pluizer

‘bij eerste lezing geloofde ik het wel bij het tiende dier. Halverwege het boek gaan de dieren ook nog een rol spelen in elkaars verhalen en ik vond het maar een zooitje. Maar na de tweede en derde keer ben ik enthousiaster. Ik ontdek hoe knap sommige gedichten in elkaar zitten en hoe zorgvuldig Robben met taal omgaat. (…) valt het Robben te prijzen dat hij zoek blijft naar nieuwe vormen om zich te uiten. Hij kiest niet voor een gemakkelijke weg, hij experimenteert en blijft daarmee ook zichzelf uitdagen. Dat pakt dan soms wat minder gelukkig uit of het zint een recensent niet helemaal. Kan gebeuren.’ – JaapLeest.nl

‘Je ontdekt steeds iets nieuws in de gedichten en de tekeningen. Nóg leuker is het als je de betekenis van de vergeten woorden opzoekt, en kijkt of je die terugvindt in het dierengedicht.‘ Leesplein

‘Robben van twintig nietszeggende woorden twintig geweldige karakters maakt. Als kind, maar ook als ouder, zul je verknocht raken aan deze wezens, en op een enkele misschien zelfs verliefd worden.’ Boekenbijlage

‘De Zuurtjes’

In ihrem virtuosen Bilderbuch „Die Sauerdropse“ geben Jaap Robben und Benjamin Leroy lauter Rätsel auf.’ ‘eröffnet Möglichkeiten, die konventionelleren Kinderbüchern verschlossen sind.’Eva-Maria Magel – Frankfurter Allgemeine Zeitung

Mit Mut zur Schrägheit und dem Verzicht auf ein Happy End erzählt der Niederländer Jaap Robben in Die Sauerdropse eine wunderbar aufrichtige Geschichte. Für die tolle Bebilderung sorgte Benjamin Leroy.’ Kronen Zeitung (Wien)

‘Die Ehrlichkeit des Buches ist erfrischend’ – Dresdner Neueste Nachrichten ‘Ein absurd komisches, zum Teil auch nachdenklich machendes Kinderbuch.’ Wetzlarer Neue Zeitung ‘ein fantastisches Bilder- und Lesebuch vor, das so schräg und schwarzhumorig ist, dass es sich eigentlich für die ganze Familie eignet.’ Donaukurier ‘Wie wunderbar, wenn ein Kinderbuch alle Erwartungen bricht und ohne das erwartete Happy End auskommt! Wie wunderbar, wenn in einem Kinderbuch die Illustrationen dem Text noch Bedeutung hinzufügen! Was für ein wunderbares, freches Kinderbuch!’ – Frankfurter Allgemeine . ‘Die schwarzhumorige Geschichte mit herrlich schrägen Details, ganzseitigen Kitzelzeichnungen und kolorierten Collagen, findet in ihrem Spagat zwischen Komödie und Tragödie einen ganz eigenwilligen Sound.’ – Badische Zeitung ‘Kinder werden zwar die psychologische Tiefe des Buches nicht voll erfassen können, trotzdem macht diese skurrile Geschichte auch oberflächlich Spaß. Erwachsenen wird es die Augen öffnen. Sie werden erkennen, wie sehr das Verhalten ihrer Eltern sie geprägt hat – und dass sie wiederum das Leben ihrer Kinder prägen.’ Munchner Merkur ‘Trotz des sperrigen Themas, das Tod und unbewältigte Trauer kaum ahnen lässt, ist die Geschichte irrwitzig und voller Schwung komponiert.’ – ECHO ‘Robben und Leroy ist mit Die Sauerdropse eine an der Oberfläche sehr skurrile, lustige und chaotische Geschichte gelungen, die Spaß beim Vorlesen und Anschauen macht. Durch die psychologischen Hintergründe erlangt sie jedoch einen solchen respektvollen Tiefgang bei der Zeichnung der Hauptfiguren, dass man davor nur den Hut ziehen kann.’ Letterata.de ‘Ein humorvolles und künstlerisch gestaltetes Erzählbilderbuch.’ – FLOH ‘Das Buch wird man lieben oder man mag es überhaupt nicht. Ich kann mir dafür keine Zwischenmeinung vorstellen.’ ***** Lovely Books ‘Met veel verve werden zij neergezet tot misschien wel de meest antipathieke, kleinzielige figuren van de Nederlandse jeugdliteratuur. Maar ook hier geldt weer: zij zijn echte personages. Langzaamaan vervaagt het karikatuur van de zure broers, naar eenzame mannen die met een onredelijke angst kampen, die een zwart gat in hun ziel hebben dat hunkert naar liefde, maar die er niet in slagen om zich open te stellen voor het leven. De mengeling van humor en tragiek spaart teergevoelige lezertjes niet, maar is oprecht. De broers zijn a la Roald Dahl uitvergroot en geridiculiseerd, maar toch zo tastbaar en menselijk dat je de drang krijgt om zelf even bij hen aan te kloppen in de zoveelste poging hen te ontdooien.’ – Leeswelp – Eva Jacobs ‘Een verhaal over twee zure, zeikerige en gierige broers en dat dan bijna 160 bladzijden lang leuk houden is een ambitie van formaat, want een bestaan van niks, nooit en niet is niet vanzelf spannend. Jaap Robben en Benjamin Leroy hebben zich eraan gewaagd en met de Zuurtjes een boek afgeleverd dat grotendeels leest als een trein. Met een merkwaardige, groeiende trek in grote gele zuurballen wil je naar het eind, dat goed of slecht mag heten afhankelijk van het perspectief dat je kiest.’ (…) ‘prachtige collages en tekeningen’ (…) ‘de Zuurtjes is bovenal komisch en knap gelaagd. Harry en Huibert zijn sneu en aandoenlijk als zij hun zure bestaan blijven voortzetten, maar toch met iets van gezelligheid, althans hun idee daarvan. Dat het niet ‘goed’ met hen komt, houdt je tot de laatste zin bezig.’ NRC Handelsblad – Simone van DrielDe Zuurtjes is geen kant-en-klaar boek waar je één keer plezier van hebt en wat je daarna weglegt. Het is een boek dat vragen stelt en dat je aan het werk zet. Achter het verhaal gaat een nog dieper verhaal schuil: over gemis en over vasthouden aan gewoontes uit verdriet of uit heimwee naar vroeger.’ – Leesfeest ‘een prachtig boek’ – Leestafel ‘De jury durfde eigenlijk niet aan dit boek voorbij te gaan, uit angst dat de gebroeders Harry en Huibert Zuur in toorn zouden ontsteken. Volgens de Stichting Bijbel en Onderwijs gaat het hier  om een satanisch jeugdboek dat aanzet tot grafschennis en wangedrag. Volgens de jury zet het boek vooral aan tot voorlezen en schuddebuiken.De tekst met prachtige taalvondsten en onverwachte wendingen en de expressieve tekeningen waarin telkens nieuwe dingen te ontdekken zijn, vullen elkaar voortreffelijk aan en kunnen niet zonder elkaar.’ Juryrapport Jeugdliteratuurprijs der Brabantse Letteren ‘In dit boek heerst het duister.’ ‘Door middel van het gebruik van fantasie proberen de makers van dit boek kinderen naar de duisternis te trekken.’ – Stichting Bijbel en Onderwijs ‘een perfect huwelijk tussen tekst en beeld’ ‘Geweldig ook hoe het verrassende einde in beeld is gebracht, wars van alle conventies uit de jeugdliteratuur. Het omkeren van de pagina na de zin “Wat is er eigenlijk met jullie moeder gebeurd?” zal me nog lang bijblijven. Heerrrrrrrlijk!’ **** Vertel Eens – Stefan BosmansDe Zuurtjes vormt duidelijk de vrucht van een zeer intensief samenwerkingsproces tussen auteur en illustrator. Robben en Leroy zijn met verve geslaagd in hun opzet om de vaak verwaarloosde doelgroep van een rijk en gelaagd boek te voorzien, dat prat kan gaan op een uitdagende schriftuur en meesterlijke visuele verbeelding.’ De Leeswelp – Jurgen Peeters ‘De auteur en de illustrator vullen elkaar en het verhaal perfect aan, een zeer geslaagde samenwerking die elke lezer zal boeien.’ Pluizuit.be ‘Eigenlijk zou dit zo’n zuur stukje moeten worden dat je er een wrang smaak van in je mond krijgt. Dat zouden de broers Harry en Huibert Zuur in elke geval op prijs stellen. Maar ze spelen de hoofdrol in een van de grappigste kinderboeken van de afgelopen tijd, dus ik kan weinig voor ze betekenen.’ ‘Met een flair die doet denken aan Roald Dahl, worden in ‘De Zuurtjes’ twee buitengewoon chagrijnige broers neergezet’ ‘Toch blijven de personages minder karikaturaal dan je aanvankelijk verwacht, en dat rechtvaardigt de gevaarlijke vergelijking met Dahl misschien nog het meest.’ Trouw – Bas Maliepaard ‘Een Monty-Pythonachtige mix van absurde humor, typetjes, karikaturale overdrijvingen die leest als een beeldroman met een knappe interactie tussen tekst en beeld. De taal is beeldend en nu en dan loopt het verhaal verder in woordloze pagina’s met swingende koldereske prenten vol veelzeggende details. Naar het eind toe is het verhaal wat complex en uitgesponnen, maar al bij al is het bijzonder om te beseffen dat je na 160 pagina’s bent gaan houden van twee professionele etters. Een huzarenstukje van Jaap en Benjamin.’ – Kerk en LevenKlaas Verplancke ‘De Zuurtjes’ is een dolkomisch kinderboek met overheerlijk zoete tekeningen. Charmant en grappig, precies zoals de Zuurtjes eigenlijk zouden moeten zijn.’ – Metro BE ‘Jaap Robben vertelt het verhaal van de twee norse broers én van wat er achter hun zurigheid schuilgaat op een tegelijk humoristische en beklijvende manier, in een taal die meermaals opvalt door de mooie beelden of formulering. De intrigerende prenten die Benjamin Leroy bij de tekst maakte, nemen het verhaal soms helemaal over. Een heerlijk voorleesverhaal!’ Vertel Eens – Karin Kustermans Het verhaal wordt in een prachtige originele taal verteld, met zinnen als ´hoewel hun ogen willen dichtschuiven, blijven de Zuurtjes klaarwakker´of ´als een geheim verdwaalt, weet je nooit bij wie het terecht komt´ (…) Het spelen met beeldmateriaal en het vertellen van het verhaal over de zure broers is kunstig vermengd en erg origineel.’ – Kinderboekenpraatjes ‘De makers slaan door in hun fantasie en het boek wordt te luguber.’ – Nederlands Dagblad ‘Origineel en grappig verhaal van Robben. De tekeningen zijn minstens zo goed.’Luxity – Annemarie Haverkamp ‘zelfs al merk je dat je daar eigenlijk helemaal geen zin in hebt, want Harry en Huibert, je wil ze echt niet te vriend, toch zal je jezelf er tegen het einde van het boek op betrappen dat je van hen bent gaan houden’  Cobra.be – Barbara Rottiers ‘Een van onze belangrijkste nieuwe schrijvers, Jaap Robben, schreef een kolderiek verhaal waar toch een mooie bodem onder zit. Benjamin Leroy maakte er een rijke graphic-novel-achtige kinderroman van. Het is bij vlagen adembenemend wat hij hier doet, van meerdere bladzijden nachtmerrie tot kleine grapjes achter kleine raampjes in gedetailleerde tekeningen, tot geraffineerd spel met kleur en zwart-wit. Een boek om te koesteren.’ – Edward van de Vendel ‘Het tempo en grapdichtheid in De zuurtjes ligt lekker hoog. Robben kan prettig teloops vertellen en heeft een uitgekiend gevoel voor absurdisme. Leroy ontpopt zich met potloden en schaar als een gewiekst illustrator uit de school van Quentin Blake en Philip Hopman. Met dit werkelijk prachtig gemaakte boek bewijzen ze wederom kinderen én volwassen een uitstekende dienst.’ – Dagblad van het Noorden – Woest en Ledig ‘Een heerlijk boek’ ‘  Robben maakt er met de Zuurtjes een bizar feestje van’ – BN/de Stem ‘een verrassend grappig en vrolijk boek’ – NCRV Gids – Mieke van der Weij ‘Het is een intrigerend, spannend, bizar verhaal met een Dahl-twist maar dan subtieler.’ – Silvie Moors (De Dagen) ‘Geweldig ook hoe het verrassende einde in beeld is gebracht, wars van alle conventies uit de jeugdliteratuur. Een heerlijk boek!’ **** JeugdBib Ham ‘De Zuurtjes vraagt misschien wel om ietwat geoefende prentenboekenlezertjes. Maar de inspanning loont. Het is een boek met weerhaakjes, dat uitnodigt om meer dan eens te lezen en bekijken.’ – De Standaard der Letteren ‘Een prachtig boek en niet alleen voor kinderen. Ook volwassen mensen die somber, boos of triest zijn moeten dit boek lezen en ze zullen vrolijk worden.’ – Boekenwurm en Pleeg ‘Auteur en illustrator houden zich niet aan vastgestelde regels maar lijken elkaar uit te dagen en het beste uit elkaar te halen. Dat is gelukt.’ ‘Jaap Robben speelt met taal en schrijft mooie zinnetjes (…) en is vindingrijk.’ ‘scenes die tegelijk erg geestig en wrang zijn’ ‘de Zuurtjes is een heerlijk voorleesboek door de onderhuidse woede en omdat er veel typetjes in zitten. De liefhebber kan zich hier grommend en grinnikend op uitleven. De tekeningen van Leroy zijn fantastisch en ongetwijfeld goed voor een zilveren penseel als het niet meer is.’ ‘de Zuurtjes komt het komende jaar vast en zeker op de diverse Nederlandse en Vlaamse lijstjes van prijzen voor jeugdboeken voor. Hoe zuur en zeikerig Harry en Huibert ook zijn, ze zorgen voor een heerlijk feestje.’ – Jaapleest.nl ‘Een lekker bizarre geschiedenis met een overmaat aan felle kleuren en absurdistische voorstellingen’ – Voorster Nieuws ‘Hoe krijg je al die zurigheid bij elkaar verzonnen en lukt het dan om er zo’n heerlijk grappig boek van te maken?’ ‘Een groot lees-, luister en kijkfeest’ – Plantage.nl – Ineke van Nispen ‘Met veel zwier zorgen tekst en tekeningen voor telkens nieuwe verrassingen.’ NBD Biblion ‘In dit grappige, fantasierijke verhaal gebeuren bizarre dingen die heel mooi verwoord worden. Bijvoorbeeld: “Als een geheim verdwaalt, weet je nooit bij wie het terechtkomt” en “Hun stemmen hebben zich verstopt” en “Vragen die in een hoofd blijven hoort niemand”. De illustraties zijn uniek! Een combinatie van tekenwerk, collages en schilderwerk brengt de inhoud van het verhaal bijzonder mooi en “zuur” in beeld. Enkele malen zelfs krijgt de lezer/kijker enkele pagina’s na elkaar een persoonlijke interpretaties van de illustrator cadeau. Prachtig geheel!’ – Leesplezier.net .

‘Zullen we een bos beginnen?’

‘Een levendig voorbeeld van kinderpoëzie.’ ‘Robben stelt zich verwonderd een hele resem vragen (…) en geeft dan een fris en onverwacht antwoord dat nog meer vragen oproept.’ ‘Wonderlijke ontroerende stijl.’ HUMO ‘Jaap Robben dicht volgehouden vanuit een kinderlijk standpunt, wat aanstekelijke verzen oplevert over een knolletje sokken, een geschaafde knie, een verdrietige moeder. Robben houdt het leven van alledag verrassend tegen het licht, via taalspelletjes, milde humor en onverwachtse observaties. Zo bepleit het titelgedicht de aanplant van een bos met bomen die ‘elkaar / uit de wind houden / als het stormt // of in de zondagzon / samen zwijgen’. Dat pleidooi wordt versterkt door de nu eens luchtige, dan weer ernstige tekeningen van Benjamin Leroy. Door de bundel heen dijen ze uit en groeien ze aan, als een aanwassend bos. Door personages te hernemen verbeelden ze eenzelfde troostende samenhang, zodat uiteindelijk ook de bundel van Robben en Leroy een bos gelijk wordt: een reservoir van zuurstof voor het dagelijks leven, een oord van troost en beschutting, een vrijplaats voor pret en spel.’ –Juryrapport De Gouden Uil voor de Jeugdliteratuur ‘originele en speelse gedichten’ Joke van Leeuwen in HUMO

‘Jaap Robben stelt van die prikkelende vragen die kinderlijk concreet en filosofisch tegelijk zijn. (…) zetten op een aanstekelijke manier aan het denken.’
Pjotr van Lenteren – de Volkskrant
.

‘Met Zullen we een bos beginnen? kijk je niet alleen met een open en verwonderlijke blik naar het bos en de natuur, maar naar het hele leven in zijn magische alledaagsheid!’ – Leeswijzer ‘Robben treft meteen de juiste toon. Moeiteloos nestelt hij zich in een kinderhoofd, en bekijkt hij met verbazing wat er zoal in de wereld te zien is. Geen knullige prietpraat, maar lichtvoetige verwondering over heel gewone dingen en authentieke filosofische beschouwingen op kindermaat, meestal meer dan behoorlijk in taal gezet, al zit er hier en daar ook wel een stuntelige of melige misser tussen.’ Annemie Leysen – De Morgen ‘verrassende observaties en filosofische verzen’ – De Standaard

‘Jaap Robben verenigt de nieuwsgierigheid van kinderen met vlegjes filosofie’ ‘Met mooie potloodlijnen voegt de illustrator een extra wereld aan de gedichten toe, waarin verbeelding en realiteit heerlijk door elkaar lopen.’ ‘Een fijn geheel van tekst en beeld.’ Reine de Pelseneer – Leeswelp

‘Koop en/of leen boeken en maak kinderen duidelijk hoe prettig lezen wel is, dat er achter die woordjes een onbegrensde belevingswereld schuilt. En mama’s en papa’s, moffel tussen al die spannende jeugdverhalen af en toe een een heuse dichtbundel á la Zullen we een bos beginnen? van Jaap Robben.’ ‘Het is een pretentieloos verzenboek (…) alles gedrenkt in een heerlijk sopje van onschuldige, kinderlijk fantasie.’ – Philip Hoorne – Poëzierapport

‘Prachtige gedichten, heel mooi, heel lief, heel grappig en zeker ook geschikt voor mensen ver, ver boven de zeven jaar.’ – Leon Verdonschot in Oeverloos op KINK FM ‘Dichter Jaap Robben verwoordt op een treffende manier de fantasierijke leefwereld van kinderen. Ook bij grote mensen toveren de woordelijke kunstwerkjes een glimlach op het gezicht. Bovendien fleuren de dromerige illustraties van Benjamin Leroy de boel nog wat meer op. Een heerlijke gedichtenbundel die smaakt zoals het laatste stukje van je lievelingstaart.’ – Metro BE ‘Mooi, leuk, grappig, origineel, ontroerend, op het verkeerde been zettend. Louter enthousiast ben ik over de bundel. Heb hem op de weg terug van een voorstelling met veel plezier tot me genomen en het boekje een tijdje in de auto gehouden om het nog eens door te kijken. Ik lees graag op de terugweg van een voorstelling. De enige manier om mijn vlak daarvoor geëxplodeerde hoofd rustig te krijgen. Grote glimlach overviel me.’ – Youp van ’t Hek ‘Robbens verleidelijk lichtvoetige toon, verrassend eenvoudig taalgebruik en titels als ‘Flessenpost’, ‘Knolletjes sokken’ en ‘Is al het water ooit verdriet geweest?’ getuigen van een oprechte bewondering voor de kinderziel, en de gedichten zijn een geslaagde eigenzinnige poging hieraan uiting te geven.’ ‘Leroys interpretatie verluchtigt de ernstige en ‘verernstigt’ de luchtige gedichten. Bovendien maakt hij van de bundel een klein verhaal.’ ‘Een bos waarin plaats is voor wandelende lezers en dromers opzoek naar geluksmomenten.’ – Mirjam Noorduijnde Groene Amsterdammer .

‘… in deze bundel klinkt een stem om in de gaten te houden’
Bas Maliepaard – Trouw
‘Jaap Robben weet precies de goede toon te vinden. De gedichten zijn aanstekelijk, vermakelijk en soms een tikje filosofisch. Ze sluiten aan op het alledaagse, stijgen op en dromen weg. Fantastisch en vertrouwd tegelijk. Het antwoord op de vraag is: Ja, Jaap Robben, met jou bouwen we graag een bos, met bomen die tot in de hemel reiken.’ – PZC / Brabants Dagblad / Eindhovens Dagblad / de Stentor
‘Dichter Jaap Robben richt zich op kleine dingen, trekt zich hun lot aan en laat ze leven. Hij voelt de belevingswereld van kinderen uitstekend aan. En de naive tekeningen van Leroy spatten van de pagina’s.’ –Esta
‘De titel geeft aan waar de kracht van Robben ligt: in sterke zinnen.
Mijn zusje (…) blijft tien minuten lang / voor altijd zoek. Helaas weet hij de zinnen niet altijd uit te bouwen tot een sterk gedicht. Als het wel lukt, is het meteen raak.’ – Karel Berkhout – NRC Handelsblad
‘Alles in een wonderlijk heldere taal.’ ‘Absoluut hoogtepunt is het titelgedicht (…) jeugdklassieker in de dop’ ‘Het werk van Leroy is te leuk om geheim te houden.’ ‘Aan Jaap Robben kunnen zowel kinderen als volwassenen nog heel veel plezier beleven.’ Joep van Ruiten – Dagblad van het Noorden – Woest en ledig

‘Zelden las ik een treffender beschrijving van de bonte denkwereld van het kind dan in deze geestige bundel. Wat mijzelf betreft opent deze kostelijke bundel een ander venster op deze chaotische wereld en wie weet zullen ook kinderen na het lezen ervan in de poezie een liefde voor het leven ontdekken.’ Frank Groothof

‘Lees deze gedichten en je krijgt een heerlijke draai om je kop, zo-een waarvan je mondhoeken omhoog krullen.’ Edward van de Vendel

‘Zijn poezie bewandelt verschillende wegen: korte gedichten van amper 4 lijnen, lange gedichten die een heel verhaal vertellen, rijm op onverwachte plekken en een boeiend woordenspel waarbij zelfs nieuwe woorden opduiken.’ Pluizuit.be

.

‘De nacht krekelt’

‘Het is even wennen: poëzie en proza dooreen, ongewoon vormgegeven bovendien. De serieuze poëzielezer zou zijn neus ervoor kunnen ophalen, maar doe dat niet! Tekst en beeld vloeien als vanzelf in elkaar over en de lezer, jong en oud, beleeft echt plezier aan dit frisse werk: ‘De oranje zomeravond ruikt / naar afgekoelde zomerdag. / Met een hersluitbaar bakje van de Chinees / vang ik haar laatste restjes geur.’ Zo leidt het eerste gedicht ‘Bakjes geur’ je de bundel binnen. En ja, daar wil je dan ook wel even blijven.’ NBD|Biblion – Bibi Dumon Tak

“Geen grote woorden, maar verrassende en eenvoudige taal. Robbens kracht is dat hij luchtigheid en ernst combineert, dat hij betekenis geeft aan het alledaagse, met weinig woorden dat ene moment weet te vangen en precies de kern van zijn onderwerp raakt.” de Groene Amsterdammer – Mirjam Noorduijn

“Robben schrijft hilarische gedichten die soms gewoon heel grappig zijn, soms een ondertoon van ironie hebben en soms ook wat weemoedig van aard zijn. Hij kijkt goed om zich heen, ziet wat er gebeurt en beschrijft zijn indrukken in gevoelige beelden. Je hoeft niet lang te zoeken voor zinnen met mooie vergelijkingen en metaforen” Scholieren.com – Cees van der Pol

“Jaap Robben wenst de lucht welterusten. Verwondert zich erover dat wij niet weten dat onder de straat het strand begint. Zo iemand is een dichter. (…) Ik beveel eenieder deze bundel aan.” Kick van de Veer (Andermans Veren)

“Deze bundel is een symbiose van taal en de wijze waarop die taal wordt vormgegeven.” “De criticus die het zou aandurven ‘De nacht krekelt’ op een negatieve recensie te trakteren, is eigenlijk een onmens.” “Dit is literatuur met een kleine l, en voor één keer mag dit als een complimentje worden opgevat.” Poëzierapport – Philip Hoorne

‘Iemand die zijn bundel de Nacht krekelt noemt, die móet wat voorstellen in poëzieland.’ ‘Heerlijk om door zijn regels te laveren. Suzanne Hertogs laat zijn woorden dansen, fladderen of golven over de pagina (…) Zo ontstaat een soort beeldpoëzie waar Paul van Ostaijen nog wat van had kunnen leren.’ BN/de Stem – Annelies Vlaanderen

‘het simplistische en het éénlagige doen ons alvast niet naar meer verlangen’ – Cutting Edge

‘Hertogs en Robben zijn perfectionisten en dat is aan het boekje te zien’ De Gelderlander – Jaap Bak

‘Spitsvondige verzen, grappige observaties en onverwachte invallen. Dit keer zelfs met een kort verhaal (.) met een rake, luchtige pen beschreven. Opmerkelijke vormgeving (…) passend bij de inhoud, zorgvuldig en inventief.’ Brabant Cultureel – Henk Langenhuijsen

‘Strandstraat is het lievelingsgedicht van theatermaker en acteur Frank Groothof en staat in de bijzonder vormgegeven bundel ‘De nacht krekelt’.’ Boekenpost – Janneke van der Veer

‘Echt een aanrader’ **** TKMST

‘Wat een mooie bundel! Een echt kleinood! Een bundel om te koesteren als een kostbaar juweeltje. Heerlijk om in te grasduinen. Je voelt bij het lezen doorheen elk gedicht de oprechtheid en de natuurlijkheid van de dichter. En dat is zeer zeldzaam.’ Christina Guirlande (schrijfster) . .

‘Twee vliegen’

“Inhoudelijk fijnzinnig, speels, geestig, ontroerend en subtiel.” “onderscheidt zich door spannende typografische experimenten die zijn vormgegeven door Suzanne Hertogs.” Noord Hollands Dagblad “Robben laat zich kennen als een spitsvondige geest die humoristisch uit de hoek kan komen. (…) weet op elke pagina opnieuw voor een verrassing te zorgen” “Deze vooral ook typografisch geslaagde bundel is een plezier om in te kijken en te bladeren. Een gouden gniffel zou verdiend zijn.” “originele invallen komen fris over” “De doordachte vormgeving -met dank aan Suzanne Hertogs- getuigt van liefde voor het gedrukte woord.” Brabant Cultureel – Henk Langenhuijsen “een mooi verzorgd boekje met een verassend eigen karakter” “zo aardig vanwege zijn wonderlijke lichtheid, de teksten tonen precisie” “Twee vliegen is een heel sympathiek boekje (…) heel mooi boekje door zijn puurheid en eenvoud. De bladzijden zijn poezie geworden zonder enige pretentie te verraden.” BN/deStem – Yvonne Né “zijn eerste bundel is hilarisch” De Gelderlander “elke keer weer een verrassende draai, die zeker weten een lach op je gezicht zal toveren!” “eigenlijk altijd in je tas gooien en tevoorschijn halen als je een klein geluksmomentje nodig hebt!” Pauze “Veel gniffelen om Twee vliegen … iedere pagina is iets bijzonders” **** CultOnline “heb het in een keer uitgelezen: Top!” TKMST “Twee vliegen stop je in je tas en zo nu en dan kijk je er even naar” Deadline “een grappige en indrukwekkende mix van columns, gedichten en verhalen.” YES

Advertenties
%d bloggers liken dit: